Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

"Rozmawiamy z PBDiM". PKP PLK o roszczeniach ws. łódzkiego tunelu średnicowego

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
12-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
"Rozmawiamy z PBDiM". PKP PLK o roszczeniach ws. łódzkiego tunelu średnicowego
Fot. PKP Polskie Linie KolejowePrzystanek kolejowy Łódź Koziny
PKP Polskie Linie Kolejowe, które są inwestorem tunelu średnicowego w Łodzi, odniosły się do ewentualnego dochodzenia roszczeń za kilkuletnie opóźnienie tej największej inwestycji kolejowej w Polsce. Mówiła o tym niedawno wojewoda łódzki Dorota Ryl.

– Trzeba zwrócić uwagę, że to, co się dzieje, jest winą wykonawcy. To on nie zrobił dostatecznych badań, to on wszedł na plac budowy. Są więc koszty, które będziemy od wykonawcy dochodzić – stwierdziła niedawno wojewoda.

To pierwszy taki głos dotyczący roszczeń związanych z tą rządową inwestycją. Do tej pory ze strony PKP Polskich Linii Kolejowych czy przedstawicieli rządu – głównie Ministerstwa Infrastruktury – mówiono przede wszystkim o kwestiach związanych z ewentualnym zwiększeniem finansowania dla Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Warto wspomnieć, że zmieniał się nie tylko koszt inwestycji, ale kolejne terminy zakończenia prac – począwszy od 2022 roku.

PKP PLK o roszczeniach od wykonawcy. "Rozmawiamy z PBDiM"

Zarządca infrastruktury w przekazanej “Rynkowi Kolejowemu” odpowiedzi zaznacza, że na podstawie podpisanej umowy obie strony mogą dochodzić swoich roszczeń. Nie jest to niczym nowym w czasie realizacji takich przedsięwzięć. 

– W trakcie realizacji inwestycji [budowy tunelu średnicowego w Łodzi] podpisano łącznie 30 aneksów do umowy, które zmieniały zakres rzeczowo-finansowy projektu oraz terminy zakończenia inwestycji. Z tego względu nie naliczyliśmy kar umownych związanych z niedotrzymywaniem pierwotnego terminu przez wykonawcę – tłumaczy Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Nie oznacza to, że państwowy inwestor, jakim jest PKP PLK, definitywnie odstąpi od dochodzenia roszczeń. Tutaj sprawa pozostaje nadal otwarta, chociaż...

– Za każdym razem dążymy do tego, żeby spory z wykonawcami rozwiązywać na drodze porozumień i mediacji. Obecnie prowadzimy rozmowy mediacyjne z PBDiM – uzupełnia przedstawiciel PKP PLK.

Nie precyzuje jednak czy są to rozmowy dwustronne PKP PLK – PBDiM, czy też został już do nich włączony profesjonalny mediator. Nie dowiadujemy się także, ile aktualnie wynoszą kary umowne z tytułu niedotrzymywania pierwotnego terminu przez wykonawcę. Do tematu będziemy na pewno wracać.

Jest wniosek o wydłużenie realizacji prac. O kolejny rok

Kwestia dochodzenia roszczeń to jedno. Drugie – to bieżące prowadzenie inwestycji na terenie Łodzi, a tutaj, mimo przeszło trzymiesięcznego przestoju TBM Katarzyny, dzieje się wiele. Wykonawca w minionym tygodniu przesłał wniosek do inwestora, który dotyczył wydłużenia realizacji prac o kolejny rok.

W praktyce oznacza to, że prace budowlane miałyby się zakończyć w połowie 2027 roku. Natomiast pierwsze pociągi z pasażerami mogłoby pojechać – w wersji optymistycznej – od połowy grudnia 2027 lub dopiero w połowie 2028 r.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tunel w Łodzi: Pod ziemią rośnie przystanek Łódź Polesie

Infrastruktura

Tunel w Łodzi: Pod ziemią rośnie przystanek Łódź Polesie

PKP PLK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Łódzki tunel średnicowy: Komory startowe zmieniają przeznaczenie

Infrastruktura

Łódź: Co z mieszkańcami zawalonej kamienicy znad tunelu?

Infrastruktura

Zobacz również:

Tunel w Łodzi: Pod ziemią rośnie przystanek Łódź Polesie

Infrastruktura

Tunel w Łodzi: Pod ziemią rośnie przystanek Łódź Polesie

PKP PLK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Łódzki tunel średnicowy: Komory startowe zmieniają przeznaczenie

Infrastruktura

Łódź: Co z mieszkańcami zawalonej kamienicy znad tunelu?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5